Vertraging: ergernissen

We hebben allemaal weleens in hetzelfde schuitje, of eigenlijk de gate, gezeten. Wachtend op je vlucht, omdat deze vertraagd blijkt te zijn. Soms een half uurtje, wat zo erg nog niet is als je een goed boek of je laptop bij je hebt. Maar soms zijn vluchten met het vliegtuig dusdanig vertraagd dat het écht vervelend wordt. Je bent immers niet je bed uitgekomen om drie uur lang bij de gate te zitten, en met een beetje pech je aansluiting met het volgende vliegtuig te missen. Dat is geen lekker begin van je vakantie, en voor zakelijke reizigers kan dit het missen van een belangrijke meeting betekenen. Hoe dan ook: vertragingen zorgen voor vele ergernissen.

Een vertraagde vlucht is niet het enige wat je kan overkomen, soms zijn vluchten omgeboekt, of is je vlucht om wat voor reden dan ook geannuleerd. Anno 2017 zou men denken dat dit niet meer voor zou hoeven komen, maar helaas is dit wel het geval. De cocktails op parelwitte stranden, familiebezoeken of business meetings laten dan op zich wachten.

Geld terug claimen bij vluchtmaatschappij

Wat veel mensen niet weten wat je kunt krijgen is het volgende: geld terug bij vertraging. Bij een vertraging van meer dan vier uur kun je als consument het volgende bedrag terug claimen:

€600,- bij een vlucht van 3.500 km of meer

€400,- bij een vlucht tussen de 1.500 en 3.500 km

€250,- bij een vlucht van 1.500 km of minder

Aan de vergoeding vertraging vlucht hangen wel een aantal voorwaarden:

De vertraging mag niet veroorzaakt zijn door politieke onrust, extreme weersomstandigheden of stakingen. Hier heeft de maatschappij geen invloed op, en komen de gemaakte kosten helaas voor eigen rekening.

In alle overige gevallen is het het zeker waard om geld terug te claimen, dit scheelt immers toch een stuk of wat bloody mary’s tijdens de volgende reis. Nooit meer écht balen dus.